Albert je řetězec supermarketů a hypermarketů, který patří mezi tři největší české maloobchodní prodejce. Ve svých prodejnách a skladech provozuje několik tisíc odolných koncových zařízení. Kromě standardních mobilních terminálů ve skladech a prodejnách se jedná o tablety na samoobslužných pokladnách a informační kiosky na kontrolu cen výrobků. Manuální správa tisíců zařízení je prakticky nemožná, Albert tak potřeboval tuto situaci spolehlivě vyřešit.
S Workspace ONE/AirWatch získal spolehlivé a bezpečné řešení správy tisícovek koncových zařízení napříč celou republikou. Nejen, že je zajištěn stabilní chod všech skladových procesů i některých dalších systémů na prodejnách, ale vše je pod správou vzdáleně z jednoho jediného místa. Navíc díky spolupráci s partnerem VMware vše obstará na straně zákazníka pouze jedna osoba, což výrazně šetří nálady na provoz celého systému.
Zodpovědná maloobchodní síť
Albert je řetězec supermarketů a hypermarketů vlastněný nizozemskou skupinou Ahold Delhaize. Patří mezi tři největší české maloobchodní prodejce. Více než 330 obchodů Albert napříč celou Českou republikou obslouží každý týden přes čtyři miliony zákazníků. O ty se stará 20 000 zaměstnanců – firma je tak jedním z největších soukromých zaměstnavatelů v zemi.
Albert je odpovědným obchodníkem, který chce být dobrým sousedem všude tam, kde působí. Pro své zákazníky chce být pomocníkem při výběru potravin a inspirovat je ke zdravému životnímu stylu. V roce 2021 získal Albert v konkurenci firem z celého světa nejvyšší ocenění za mimořádnou kvalitu v soutěži EFQM Global Award. Porota ocenila jasně definovanou strategii rozvoje společnosti, důraz na prodej kvalitních produktů podporujících zdravý životní styl, ale také péči o zaměstnance a podporu udržitelných řešení šetrných k přírodě.
Tisíce koncových zařízení napříč celou zemí dělá správu složitější
Celý retailový trh velmi ovlivňuje přízeň spotřebitelů, kteří díky husté síti maloobchodních prodejen mohou snadno přejít ke konkurenci. Mnohdy k tomu mohou stačit detaily, jako jsou byť pouze krátkodobě chybějící určité zboží nebo nefunkční samoobslužná pokladna. Albert tak musí progresivně reagovat na vývoj trhu a technologické možnosti včetně digitalizace skladového hospodářství a prodejen. Jednoduchá, a přitom funkční správa koncových zařízení napříč všemi prodejnami a sklady, je tak naprosto klíčovým prvkem pro stabilní chod prodejního řetězce.
Společnost Albert přitom provozuje ve svých prodejnách a skladech několik tisíc odolných síťových zařízení, ke kterým má přístup násobně větší počet zaměstnanců. Manuální správa tak velkého množství zařízení byla přitom obrovsky náročná, Albert nevyužíval žádný hromadný nástroj pro jejich správu a management. Důsledkem byly velké požadavky na IT, časová a personální náročnost a samozřejmě z toho plynoucí vysoké náklady na celkovou konfiguraci a správu těchto zařízení. Albert potřeboval tuto situaci spolehlivě vyřešit.
„Spolehlivost fungování koncových zařízení ve skladech a prodejnách je klíčová. Jedná se o komplexní systém, jehož výpadek by znamenal markantní zpomalení celého skladového procesu, ale i samotného provozu prodejen, vyšší chybovost a v konečném důsledku nespokojenost zákazníků. Proto když jsme se rozhodli přejít na nová zařízení, tak jsme chtěli vyřešit i jejich centrální management,“ říká Lukáš Žinčovský, IT Mobility Consultant společnosti Albert.
Jednoduchá, a přitom funkční správa
Při přechodu na nová koncová zařízení oslovil Albert se svým problémem zajištění pohodlné centrální správy společnost System4u, která je partnerem VMware. Bylo zvažováno více variant, ale nakonec volba padla na řešení VMware Workspace ONE. „S Workspace ONE máme dlouholeté dobré zkušenosti, a to zejména s jeho multiplatformností. Navíc dobře funguje i pro odolná zařízení,“ říká Ladislav Blažek, technický ředitel partnera VMware System4u.
„Workspace ONE jsme vyhodnotili jako nejlepší variantu, navíc nám bylo doporučeno i ze strany naší mateřské skupiny, která jej využívá a má s ním dobré zkušenosti,“ říká Lukáš Žinčovský.
Nejvíce z celkového počtu několika tisíc koncových zařízení nyní představují standardní odolné mobilní terminály (skenery čárových kódů) značky Zebra. Využívány jsou jak v centrálních skladech, tak i přímo zaměstnanci na prodejnách, kde jej používají prakticky všichni zaměstnanci. Zařízení se totiž používá prakticky na všechny úkony, které zaměstnanci dělají – včetně například nových objednávek zboží. Operativní požadavky jsou totiž v rámci provozu prodejen stále častější a Albert nechce, aby zaměstnanci na prodejnách a ve skladech seděli v kanceláři u počítače.
Kromě mobilních terminálů se Workspace ONE využívá i pro tablety na samoobslužných pokladnách a v informačních zařízeních pro kontrolu cen. Ve všech případech se jedná o zařízení s operačním systémem Android.
Zapojení řešení Workspace ONE splňuje požadavky Albertu na jednoduchou správu odolných zařízení v síti omezené z pohledu komunikace do internetu a zajištění využití těchto zařízení čistě pro pracovní účely. Zařízení jsou navíc provozovaná v omezeném, kioskovém módu. Ten je ve velké části případů v módu multi-user, protože na jednom zařízení se přepíná více uživatelů v rámci směnného provozu.
Vše je připraveno i na rychlou výměnu zařízení v případě poruchy hardware – po obnově továrních nastavení proběhne automatizovaný enrollment a konfigurace zařízení s pomocí MDM. V kooperaci s technologií Google Zero-Touch jsou zařízení připravena jako fully managed, tedy plně spravována firmou. Bezpečnost uložených dat v zařízení je zaručena pomocí systémových restrikcí a vynuceným šifrování paměti.
Albert na všech spravovaných zařízeních využívá Workspace ONE Launcher pro nastavení kioskového módu, díky kterému jsou v zařízení k dispozici jen předdefinované aplikace a současně je sjednocen vzhled všech zařízení. Další důležitou funkcí Workspace ONE Launcheru je omezení přístupu koncového uživatele do nastavení zařízení a zabránění případné změně konfigurace.
Konec nekonečného ručního nastavování tisíců zařízení
S Workspace ONE získal Albert spolehlivé a bezpečné řešení správy tisícovek odolných koncových zařízení napříč celou republikou. Nejen, že je zajištěn stabilní chod všech skladových procesů i některých dalších systémů na prodejnách, ale vše je pod správou vzdáleně z jednoho jediného místa. Navíc díky spolupráci s partnerem VMware vše obstará na straně zákazníka pouze jedna osoba, což výrazně šetří nálady na provoz celého systému.
„Díky spolupráci s partnerem VMware, který detailně zná všechny nasazované technologie, jsme získali garantovanou kvalitu implementovaného řešení, ale i celkový postimple- mentační servis s dostupným týmem certifikovaných techniků s detailní znalostí celého prostředí. Navíc nám partner může zajistit snadné doplnění nových funkcí a možností, které Workspace ONE přináší,“ říká Lukáš Žinčovský.
Zatímco dříve musel pracovník interního IT oddělení či servisního partnera osobně navštívit každý sklad či prodejnu napříč celou zemí – tedy stovky míst – a na každém vše ručně nainstalovat, nyní lze naprostou většinu úkonů dělat vzdáleně. Aktualizace aplikací, distribuce nových, změny nastavení či cokoliv dalšího lze dělat rychle a spolehlivě, což umožňuje častější úpravy dle požadavků provozu.
„Workspace ONE jsme vyhodnotili jako nejlepší variantu, navíc nám bylo doporučeno i ze strany naší mateřské skupiny, která jej využívá a más ním dobré zkušenosti.“
„Šetříme nyní na správě zařízení, protože drtivá většina věcí se vyřídí vzdáleně, jednotlivé lokality se nemusí osobně navštěvovat. Máme také perfektní přehled nad všemi zařízeními, a víme, kde jsou. Často se totiž přemisťují mezi prodejnami a sklady a my je nyní umíme na dálku najít,“ říká Lukáš Žinčovský, IT Mobility Consultant, Albert
Pro zákazníka je důležitá i možnost rychlého vyřešení v případě jakéhokoliv problému přímo na daném zařízení, k čemuž Albert používá Workspace ONE Assist pro vzdálenou podporu uživatelů a zařízení. Díky Workspace ONE Assist je možné se na zařízení kdykoliv vzdáleně připojit z UEM konzole a rychle problém vyřešit, aniž by jej administrátor musel mít v ruce. Assist umožňuje řešení problémů v reálném čase – ať už je zařízení ve skladu, na prodejně nebo v kanceláři – což pomáhá maximalizovat využití zařízení bez nutnosti jeho vyřazení z produkce, odeslání technikovi a po zásahu odeslání zpět na původní místo. Hladce běžící skladový systém tak ve finále pomáhá i tomu, aby se zamezilo zbytečnému plýtvání potravin.
Albert tak i tímto krokem podtrhuje svou pozici odpovědného obchodníka, který inspiruje zákazníky ke zdravému životnímu stylu, šetří jejich čas a zlepšuje prostředí kolem nás.