BlueLink zvyšuje loajalitu svých zaměstnanců pomocí aplikace od System4u

  • Firma BlueLink

V BlueLink International CZ přišli s originálním řešením, jak posilovat věrnost stávajících zaměstnanců. Nechali si od System4u vyvinout webovou aplikaci – hru, ve které pracovníci získávají body, které později vymění za odměny.

Společnost se sídlem v Praze je součástí Air France Group. Nabízí rezervace letenek, reklamace zpožděných nebo poškozených zavazadel a věrnostní zákaznické programy. Zaměstnává více než 600 lidí z 50 zemí světa.

Tamní HR specialisté si dobře uvědomovali, že nábor nových zaměstnanců je drahý a časově náročný. Hledali proto cesty, jak si pracovníky udržet co nejdéle. A přišli s nezvyklým nápadem – věrnostní hrou. Lidé plní plní zábavnou formou rutinní úkoly, které zlepšují náladu v týmu.

Přípravami v BlueLink strávili desítky hodin. Zjišťovali, co by jejich kolegy bavilo a hru pojali jako podpůrný nástroj firemních benefitních programů.

Hledání dodavatele

Poté začali hledat dodavatele webové aplikace. Vyhlásili výběrové řízení, do kterého se přihlásily čtyři firmy. Nejvíc je zaujal System4u , který přišel s nápadem zasadit hru do leteckého prostředí, což se dobře hodilo k oboru působení BlueLink. HR manažery také oslovila nápaditá grafika v pastelových barvách, která se výrazně odlišovala od ostatních návrhů.

Hra je situovaná do leteckého prostředí.

V BlueLink věděli, k čemu má aplikace sloužit, ale přesnou představu, jak bude fungovat, neměli. Proto bylo na vývojářích ze System4u, aby koncept rozpracovali do jednotlivých částí hry.

„Často se stává, že klient přijde s obecným zadáním. Je to pochopitelné, protože na webové či mobilní aplikace není specialista. Doporučuji, aby si takoví klienti ověřili, jestli s tím jejich dodavatel umí pracovat a dokáže samostatně navrhnout řešení. Mnozí vývojáři totiž potřebují úplně přesné zadání, které stačí do puntíku splnit.“

Jiří Brusenbauch, vedoucí vývojářů, System4u

Jak hra funguje?

Aplikace s názvem Around the World začíná výběrem avatara a jeho balonu, helikoptéry nebo jiného létajícího dopravního prostředku. Následně hráče čekají úkoly , které jsou ve hře označované za letecké výlety. Zaměstnanci mají na výběr z velkého seznamu možností.

Například mohou:

  • vyplnit zpětnou vazbu na školení,
  • navrhnout vylepšení,
  • uspořádat teambuilding,
  • zaučit nováčka,
  • vyplnit anketu.
Hráči si vybírají svého avatara i jeho dopravní prostředek .

Když úkol splní, označí ho v aplikaci za hotový. Ambasadoři, kterými jsou zejména vedoucí týmů a divizí, ho zkontrolují a potvrdí. Zaměstnanci se pak podle náročnosti úkolu připíše konkrétní počet leteckých kilometrů. Ty pak promění za odměny dle svého výběru, například za oběd zdarma, den volna, výhodnější MultiSport kartu a další. Je jen na nich, jestli si vyberou větší počet menších, nebo si počkají a nasbírané kilometry investují do velké odměny.

Jednou z odměn je pizza zdarma.

Vychytávky od vývojářů

Aby byla hra pro zaměstnance co nejatraktivnější, přidali do ní vývojáři System4u gamifikační prvky. Jedním z nich je velká mapa, která vede z Prahy přes místa, kde má společnost pobočky. S každým nasbíraným kilometrem se hráč na této mapě posune a za dosažení nového města získá extra odměnu. Navíc vidí, kde se na mapě nachází jeho kolegové, se kterými může soutěžit.

Hráč díky mapě snadno vidí, jak daleko se už dostal.

Když hráč začíná, vidí na hlavní obrazovce pražské panorama. Ale ve chvíli, kdy doletí do Paříže, už na něj na obrazovce čeká Eiffelovka. Další vychytávkou je, že se obloha mění podle denní doby – když zaměstnanec plní úkol brzy ráno, vidí východ slunce a naopak večer hvězdnou oblohu.

Úvodní obrazovka se mění podle toho, jak daleko se hráč ve hře dostal.

Mezi další gamifikační prvky, které System4u do aplikace zařadil, patří žebříček hráčů nebo možnost vytvářet s kolegy týmy za účelem rychlejšího získání bodů.

I pro uchazeče o práci

Do hry se mohou zapojit i žadatelé o práci. Seznam úkolů mají oproti stálým pracovníkům omezený, letecké kilometry například získávají za poslání životopisu nebo napsaní krátkého textu o činnosti BlueLink. Výhodou je, že díky hře se firma už při náboru odlišuje od ostatních a získává pozornost potenciálních zaměstnanců.

Zaměstnance hra baví

Samotná tvorba aplikace trvala rok. Následné nasazení do ostrého provozu bylo bezproblémové. V prvním půl roce se zapojila přibližně polovina zaměstnanců. Hra je baví a motivuje.

Ve firmě ještě dolaďují aktivní zapojení vedení. Manažeři svoji účast přislíbili, ale jejich herní aktivita zatím není příliš viditelná.

„Pokud by nějaká firma chtěla zařadit mezi zaměstnanecké benefity podobný projekt, doporučil bych jim udělat si mezi vedením firmy i zaměstnanci pořádný průzkum. Jen tak se dozvíte, co by lidi ve firmě bavilo a projekt bude díky tomu dávat smysl. Také je třeba zaměstnancům dobře vysvětlit, proč je pro ně smysluplné se zapojit. Hra totiž musí být zajímavá i tím, že šanci zvítězit má každý, jde jen o vlastní iniciativu a chuť.“

Matěj Kubíček, náborové oddělení, BlueLink

Spolupráci s programátory ze System4u lidé z BlueLink doporučují. Dokáží splnit požadavky zadavatelů, přicházet s vlastními kreativními nápady, poradit a také aplikaci doplnit vhodnou grafikou.

Využijte hru ke zvýšení loajality zaměstnanců

Chcete pro své zaměstnance také vlastní webovou, nebo mobilní aplikaci? Vy určíte její účel, System4u vám ji pomůže vymyslet a postará se o vývoj včetně následného servisu. Pro více informací firmu nezávazně kontaktujte na info@system4u.com nebo na čísle 543 210 522.

Komu jsme dále pomohli?

ŠKODA Karoq

Díky Samsung Knox dokázali v System4u výrazně zkrátit dobu nastavení 220 ks telefonů a to na pouhé dva dny.

CEE Logistics

Díky mobilní aplikaci společnost CEE Logistics snadno získává dokumentaci od řidičů na cestách.

Decathlon

DECATHLON přechodem na mobilní telefony ušetřil práci zaměstnancům na prodejnách i IT technikům.