Mobile Device Management či Enterprise Mobility Management?

Mobile Device Management (MDM) nebo také Enterprise Mobility Management (EMM), nástroje pro hromadnou správu firemních mobilních zařízení. Pojmy, které jsou v oblasti IT stále častěji užívány. Zaměstnanci pro svou práci používají nejen firemní telefony a tablety, ale i svá vlastní zařízení (BYOD) a IT oddělení si nemůže dovolit ztratit nad těmito zařízeními kontrolu.

Ze zveřejněného průzkumu společnosti Vanson Bourne vyplynulo, že pouhých 12 % IT oddělení má všechny nástroje pro řízení mobility. Oproti tomu více než třetina (34 %) IT oddělení nedokáže kontrolovat přístup k firemním informacím ze všech mobilních zařízení zaměstnanců. 

Ve struktuře firemní mobility mnohdy nepanuje ideální situace. Obvykle se míchají zařízení různých výrobců a operačních systémů, v poslední době je i velmi populární používat pro práci svá soukromá zařízení (BYOD).

Uživatelé těchto zařízení si navíc chrání svá privátní data a IT si nemůže dovolit jakkoli do nich zasahovat. A upřímně, kdo z vlastníků firemního zařízení jej používá pouze pro pracovní účely?

IT oddělení si zpravidla uvědomí potřebu sofistikovaného řešení až v okamžiku, kdy jim správa firemní mobility začne takříkajíc přerůstat přes hlavu. Nejenže už není v jejich silách spravovat všechna mobilní zařízení „ručně“, ale navíc přichází i potřeba řešit bezpečnost firemních informací.

MDM – Mobile Device Management – správa mobilních zařízení. EMM – Enterprise Mobility Management, správa firemní mobility. Jaký je v tom rozdíl? Zatímco dříve byl známý pojem MDM, nyní do popředí vystupuje spíše EMM. MDM se stalo jakousi jeho podmnožinou. Můžeme říci, že EMM je komplexní řešení pro hromadnou správu mobilních zařízení a zahrnuje tři oblasti práce s mobilními zařízeními: 

  1. MDM – Mobile Device Management – správa mobilních zařízení a jejich zabezpečení.
  2. MAM – Mobile Aplication Management – distribuce firemních aplikací a aplikací třetích stran a jejich zabezpečení.
  3. MCM – Mobile Content Management – správa dokumentů – přístup k firemním datům, jejich zabezpečení a práci s nimi.

V Gartnerově reportu nejlepších dodavatelů technologií pro správu firemní mobility se umístily společnosti MobileIron, AirWatch od VMware, Citrix, IBM, BlackBerry.  Všechny tyto technologie nabízí administrátorům příjemné rozhraní, do kterého přistupují přes web browser.  Z administrátorské konzole je možné přehledně evidovat a spravovat jednotlivá zařízení, uživatele i profily,  porušení bezpečnostních politik, vzdáleně zařízení smazat (vše a nebo jen firemní obsah), trackovat zařízení či provádět reporting.  

Jak EMM funguje v praxi? 

Česká společnost zabývající se obchodováním se zahradní technikou má 15 maloobchodních prodejen, dva velkoobchodní sklady, 20 servisních techniků a v prodejnách lze i zahradní techniku zapůjčit.

Správa firemních mobilních zařízení byla velmi chaotická. Firma poskytovala svým zaměstnancům smartphony a tablety, někteří z nich však přesto používali pro práci vlastní zařízení (BYOD). Firemní IT oddělení o dvou zaměstnancích tak mělo na starosti téměř stovku mobilních zařízení různých výrobců a operačních systémů.  Ve firmě se potýkali zejména s těmito problémy:

  • Uživatelé smartphonů měli mobilní přístup k e-mailům na firemním serveru MS Exchange. IT oddělení však nemělo pod kontrolou jednotlivé zaměstnanecké přístupy ani ochranu dat.
  • Zaměstnanci maloobchodních prodejen používali tablety s mobilní aplikací pro půjčování zahradní techniky. Tato aplikace byla do jednotlivých zařízení instalována ručně, velice problematické bylo její up-datování. Pokud se stalo, že aplikace z jakéhokoli důvodu nefungovala, museli zaměstnanci prodejny vést administrativu spojenou s půjčovnou na papíře, což v důsledku znamenalo nejasnosti a zmatky. 
  • Obchodníci, kteří jezdí k zákazníkům, požadovali mobilní přístup k intranetové aplikaci CRM i k aplikaci s přehledem nabízeného zboží. Přístup byl však možný pouze z notebooků přes VPN, což značně zpomalovalo jejich práci.
  • Servisní technici měli ve svém notebooku nahranou dokumentaci k servisovaným strojům. Tu bylo samozřejmě nutné neustále doplňovat a aktualizovat o nové výrobky.  Z důvodu nemožnosti automatických up-datů museli technici často telefonicky kontaktovat dispečink a požadovat zaslání potřebné dokumentace e-mailem. 

Zkrátka i přesto, že firma měla k dispozici kvalitní mobilní zařízení, profesionální IT oddělení a vysoce moderní aplikace, nebylo možné docílit snadného a jednotného mobilního fungování celé firmy.

Nasazením zvolené EMM technologie byla rázem většina problémů vyřešena. 

IT oddělení získalo přehled nad všemi zařízeními, včetně těch soukromých.  

Všechny tablety na prodejnách jsou nyní přepnuty do kiosk mode a běží v nich pouze jedna potřebná aplikace, samozřejmostí jsou  její vzdálené aktualizace.  Obchodníci mají na mobilních zařízeních zabezpečený browser pro přístup do firemních web aplikací a také bezpečný přístup k úložišti dat na firemních discích.  Servisní technici mají všechnu potřebnou dokumentaci uloženou v tabletech off-line, ta je centrálně spravována z dispečinku a automaticky vzdáleně aktualizována.

Díky rychlému a jednotnému sdílení informací se firma výrazně posunula vpřed, zaměstnanci naplno využívají svá mobilní zařízení a jsou spokojenější a výkonnější.

Mohlo by Vás také zajímat