Magické kvadranty. Skvělá pomůcka při výběru ICT dodavatele, kterou v Česku skoro nikdo nezná

Dostanou se do nich jen ty nejlepší světové ICT firmy. V Americe si klienti ani nedokáží představit, že by bez nich vybírali dodavatele informačních a komunikačních služeb. A přesto v České republice magické kvadranty od Gartnera nejsou příliš známé. Přitom slouží jako skvělá pomůcka pro všechny firmy, které hledají dodavatele ICT služeb.

Co jsou to magické kvadranty od Gartnera?

Jednoduše řečeno, magický kvadrant je seznam těch nejlepších technologických firem z celého světa. Každá firma je před vstupem do kvadrantu podrobená detailní analýze, která je následně zveřejněná a díky které si potenciální klient může svého dodavatele ještě před zahájením spolupráce proklepnout.

Firmy testuje a do magického kvadrantu vybírá americká společnost Gartner, zabývající se výzkumem a poradenstvím v oblasti ICT. Firma založená roku 1979 pracuje pro více než 15 600 klientů ze 100 zemí a má ve svém oboru obrovskou reputaci.

Protože je obor informačních a komunikačních technologií extrémně široký, vytvořil Gartner ca 170 magických kvadrantů rozdělených podle odvětví. Existuje tak magický kvadrant například pro Business Intelligence platformy, kvadrant pro nástroje pro datovou integraci nebo kvadrant pro správu podnikové mobility.

Dostat se do magického kvadrantu a mít zveřejněnou analýzu od Gartnera je přitom snem většiny firem z ICT. Když například v Americe hledá firma nového dodavatele služeb z tohoto oboru, okamžitě míří mezi podniky z magického kvadrantu. Zúží se jí tím výběr – a má zároveň jistotu, že hledá pouze mezi špičkami v oboru.

Proč je magický kvadrant tak prestižní?

Na každém ICT trhu působí tisíce firem, do magického kvadrantu se jich ale dostane maximálně pár desítek. Místenka v kvadrantu navíc není doživotní, Gartner firmy každý rok znovu testuje a ty, které nesplňují požadavky, z kvadrantu vyhodí. Aby se tak společnost udržela v kvadrantu dlouhodobě, musí neustále splňovat přísná kritéria.

Gartner přitom hodnotí a vybírá firmy na základě dvou hlavních kritérií:

  • Úplnost vize, kde se hodnotí například pochopení trhu, marketingová strategie nebo obchodní model.
  • Schopnost realizace, kde se hodnotí například finanční zdraví, schopnost reagovat na změny nebo zákaznická zkušenost.

Na základě výsledného hodnocení pak Gartner umístí firmu do jedné ze čtyř skupin v daném segmentu – vyzyvatel, lídr, specialista nebo vizionář.

Vyzyvatel

Velmi schopný hráč nabízející produkty či služby, kterými ohrožuje lídra trhu.

Lídr

Nabízí špičkové produkty nebo služby, má velký tržní podíl, je důvěryhodný a umí prosadit nové technologie.

Specialista

Firma, která exceluje ve svém (malém) oboru, ale ještě pracuje na své konkurenceschopnosti a větší vizi.

Vizionář

Vysoce inovativní firma, která přichází s neotřelými řešeními zákaznických problémů. Chybí jí však významnější tržní podíl.

Jak jsou na tom české firmy?

Do magického kvadrantu od Gartnera se čas od času dostanou i české nebo slovenské firmy. Příkladem je třeba ESET, který se v roce 2018 umístil v segmentu Ochrana koncového zařízení (Endpoint protection). O dva roky dříve, v roce 2016, se do kvadrantu v segmentu Monitoringu a diagnostiky sítí probojovala brněnská firma Flowmon Networks.

V roce 2019 se do magického kvadrantu dostala také GEMA – světová aliance sdružující firmy zabývají se firemní mobilitou – tedy oblastí Enterprise Mobility Management. Pro GEMU to bylo o to těžší, že přísné parametry pro vstup do kvadrantu musel splnit každý člen této aliance. Včetně nás, firmy System4u.

Když nás analytici z Gartnera testovali, ptali se například kdo jsme, co děláme, jaké problémy zákazníků řešíme nebo v čem se lišíme od konkurence. Analytici šli hodně do hloubky, udělali s námi několik videohovorů, ptali se na znalosti našich techniků a vyžádali si kontakt na některé naše zákazníky, aby dostali zpětnou vazbu také od nich.

Že jsme uspěli a dostali se spolu s GEMA do magického kvadrantu, je pro nás obrovským závazkem a zadostiučiněním zároveň. Ale je to signál hlavně pro vás – naše klienty – že máte co do činění s partnerem, který patří ke světové špičce ve svém oboru.

Dokument o umístění GEMA v gartnerově kvadrantu je ke stažení na webu aliance GEMA.

Mohlo by Vás také zajímat